fredag 3. oktober 2014

Det forente Nord-Norge

I det siste ukene har det pågått en drakamp mellom Nord-Norges to største byer. Tromsø, ledet an av Nordlys gikk hardt ut mot Bodø og kalte Bodø for elefanten i det nord-norske rommet. Tromsøværinger er sure, de er grinete. Hvorfor de er det, det vet jeg ikke, men jeg tenker jeg skal la de være det. Denne bloggen handler jo minimalt om politikkk, den handler om fotball. Også i den Nord-Norske fotballen har det pågått en maktkamp i flere år, og det er akkurat sånn det skal være.

Det ligger i en Glimt-supporters natur å hate Tromsø IL. Tromsø IL har alltid vært en lillebror i Nord-Norsk fotball, selv om de ikke liker å innse det selv. Bodø/Glimt satte Nord-Norge på fotballkartet, Bodø/Glimt reiste sørover å vant viktige fotballkamper, Bodø/Glimt vant flest Nord-Norge mesterskap. Storebror vil alltid være størst. Det som likevel er viktig å få med seg er hva Tromsø har oppnådd de siste sesongene, for det er intet annet enn bemerkelsesverdig. Selv med tynnslitt økonomi var Tromsø en garanti på øvre halvdel av Tippeliga-tabellen de sesongene Glimt spilte i Adecco. Tromsø hadde kontroll på det nord-norske spillermarkedet, og Glimt måtte ta til takke med det middelmådige. I fjor snudde det.

Glimt var overlegne i første divisjon og allerede i juli skjønte vi at vi skulle spille Tippeliga i 2014. Tromsø slet i bunnen av eliten, men det var ingen som kunne forestille seg at de skulle ta den tunge veien ned i Adeccoligaen. Det var det bare vi i Bodø som trodde på. Diskusjonen gikk, både blant supportere og innad i Glimt-systemet. Vil vi ha Tromsø ned, eller vil vi spille mot de den 16.mai. Selv var jeg ikke i tvil. Jeg håpet Tromsø skulle rykke ned. Det gjor de, og vi hånet dem mer enn noen gang. Endelig følte vi på den deilige storebror-følelsen igjen. Vi må vel bare innrømme at fire magre år i Adeccoligaen førte til et aldri så lite mindreverdighetskompleks fra vår side.

Nå ser det ut som Tromsø er på vei tilbake til Tippeligaen. Med tanke på økonomien i laget er det kanskje ikke det beste, sånn på sikt, men jeg tror Tromsø rydder opp etter gammel morro nå. Hva tenker så vi? Glimt er på ingen måte sikret en plass i neste års Tippeliga, neste år kan det være motsatt igjen. Det orker jeg ikke. Men om Glimt nå skulle beholde plassen, da ønsker jeg Tromsø hjertelig velkommen tilbake til Tippeligaen. Jeg kan ikke vente til 16.mai-kampen på Aspmyra eller Alfheim. For en fantastisk stemning, for et liv. Jeg elsker "Slaget om Nord-Norge". For et slag det er. Slaget om verdens vakreste land. Glimt vant tre av tre oppgjør mot Tromsø denne sesongen, men bare ett av de betød noe. Det var gøy det, men ikke det samme.

Jeg vil ha Tromsø opp. Det er viktig for Nord-Norsk fotball.

Hva mener du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar