lørdag 18. oktober 2014

Høstjakta er i gang

I går sparket Brann og Sarpsborg 08 i gang årets artigste tid. Sesonginnspurten i norsk fotball. Flomlys, frostrøyk, neglebiting, lyden av klappende votter, ullundertøy, gråt (for noen), glede (for andre).

Selv om jeg gjerne skulle sett at Glimt lå på trygg plass, midt på tabellen, er jeg også glad for at vi har spenning i de neste rundene. Jeg er nervøs nå. Jeg var nervøs i går. Jeg er nervøs hele tiden. Glimt er langt fra trygge, alt kan skje. Jeg er helt overbevist om at Glimt beholder plassen, men dette er livet mitt. Jeg klarer ikke å la være å tenke på det. 

Innspurten i årets sesong er spennende, mer spennende enn på lenge. Selv om media får det til å virke som om det kun er Brann som står i fare for å rykke ned, er det minst seks lag som kan måtte ta turen ned i 1.divisjon. Glimt ligger best an av lagene, sammen med Aalesunds FK. Glimt har likevel et beintøft kampprogram. Odd (B), Brann (H), LSK (B) og Viking (H) er ikke walkover. Speiselt ikke de to første. 

Vi møter Odd allerede på søndag. Det er nok den tøffeste kampen vi spiller i år. Odd kjemper om sølv, Odd har bare tapt på hjemmebane én gang denne sesongen, Odd er forbanna gode. Irriterende gode, men dæven så imponerende. Jeg kan ikke gjøre annet enn å hylle det som skjer i Skien.

- Bodø/Glimt kommer til å tape
Det er det de fleste tror. De fleste er ganske overbeviste om at Glimt drar tomhendte hjem fra Telemark. De eneste som tror på poeng til de helgule er Jan Halvor Halvorsen, 18 heltente spillere og jeg. Glimt står med kniven på strupen, lagene bak møter hverandre og alle poeng er verdifulle. Odd tar nok sølv uansett resultat, så her er det bare å kjøre på for Glimt. Nå vil jeg se spillere som blør for drakta. Kampen mot Stabæk var for all del en god kamp, resultatet til tross, men jeg savner heltenning. Ibba står fortsatt for mye stille, Trond Olsen mangler det drivet han hadde før han dro til Rosenborg, Badou sluntrer fortsatt litt defensivt.
Det eneste som bekymrer meg er at Trond Olsen står over med karantene. Nå må Ulrik Berglann få sjansen. Den unge nesnagutten herjet med Odd i cupen i fjor, og det kommer han til å gjøre igjen. I tillegg til Olsen kan det se ut som at Daniel Berntsen og Dominic Chatto må stå over med skade. Berntsen skulle testes i dag, vi får bare håpe han blir friskmeldt. Den mannen er livsviktig for Glimt. Chatto kan erstattes. Anders Karlsen gjorde en sinnsvak sterk kamp mot Stabæk, og har vist at han kan senke tippeligamotstand alene før. 

Høsten blir utvilsomt spennende. Spesielt neste hjemmekamp mot Brann. Da gjelder det å få fylt stadion, da skal plassen berges. Inntill da må vi bare nyte tre poeng mot Odd i Skien. Det har jeg stor tro på at kommer til å skje. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar