søndag 26. oktober 2014

Tanker etter Brann-kampen

Ja, da er Tippeliga-kontrakten sikret og Tromsø IL har rykket opp. Igjen blir det Nord Norge-derbyet til neste år. På tide vil jeg si. Her er noen tanker etter kampen mot Brann:

- Jan Halvor er fortsatt best
Jeg skrev tidligere i dag at jeg ville heller sett Ndiaye på topp fremfor Ibba. Jeg er glad Jan Halvor ikke hørte på meg. For Ibba leverte virkelig varene i dag. Ikke bare imponerer Jan Halvor her, men han starter også med Ndiaye som viste seg å være et smart trekk. Så bytter han inn Kristin Brix på slutten, noe som å viste seg å være det smarteste trekket i dag. Brix kommer inn med fart og mye energi på slutten av kampen da Glimt så som mest tom ut. Jeg ble rett og slett imponert.

Ibba etter straffescoringen
- Toppscoreren vår, Ibba
Ibba har tolv mål så langt denne sesongen. Det er 6.beste i ligaen. Det er bedre enn Frode Johnsen, Fredrik Gulbrandsen, Herolind Shala og Riku Riski. Det er et mål dårligere enn Alexander Søderlund og Christian Gytkjær. Det er kjempesterkt for en nyopprykket klubb! Mange var redd for at Ibba ikke skulle ta nivået i Tippeligaen og andre supportere avskrev han før sesongstart. Tolv mål og enda to kamper igjen av sesongen. Ibba har så absolutt motbevist kritikerne og jeg er svært glad for at han er vår spiss.

- Forsvaret er for dårlig
Ja, dessverre. Forsvaret er alt for dårlig. Slipper Brann til alt for mange sjanser og det kunne fort blitt 2-2 her på slutten da Barmen bommer på en kjempesjanse. Det er ingen hemmelighet at Glimt har blant de dårligste forsvarene i ligaen. 54 mål innsluppet på 28 kamper, nesten to mål i snitt hver kamp. Det er alt for dårlig. Nå forlater mest sannsynlig Vieux Sané i vinter (dette skal jeg komme tilbake til senere) og Brede Moe går tilbake til Rosenborg. Bare en ting du kan gjøre i vinter, Jan Halvor - og det er å hente nye midtstoppere!

- Tar ikke alltid kontringene...
Glimt tar ikke alltid kontringene sine og av og til blir de utført skikkelig dårlig. Dette er det Glimt er kjent for og dette må terpes. Noen ganger sitter kontringene og det er noe av det fineste som fins, dette vil vi gjerne se oftere!
Berntsen forlater i vinter


- Hva nå? 
Bodø/Glimt berget plassen i Tippeligaen med et nødskrik. Nå må man bare sette fokus på neste sesong. Vi må nok innse at Badou og Sané kanskje forlater i vinter og Glimt vil tjene penger på dette - hvor skal disse investeres? Man har unggutter i klubben som kan komme inn på midtbanen og prege Tippeligaen i flere år fremover. Patrick Berg, Morten Konradsen og Mathias Normann er disse. Ikke bare kan Sané forlate, men Daniel Berntsen drar også. Da bør ungguttene være klare til å ta over eller så må det handles inn her også. På midtstopperplassen har jeg nevnt det en gang tidligere - her må det forsterkes, og helst to-tre spillere. Jeg vil altså ha to nye midtstoppere, minst en ny midtbanespiller og gjerne en ung spiss inn i vinter. Så kan bare 2015 komme.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar