lørdag 25. oktober 2014

Jeg frykter nedrykk

16.mai: Glimt vant 2-1 i Bergen.
I morgen tar Fotballklubben Bodø/Glimt i mot Sportsklubben Brann på Aspmyra stadion. En kamp der begge lag trenger de tre poengene. Bodø/Glimt fordi da er det kun teori igjen som gjør at de kan rykke ned og Brann fordi de kan rykke ned.

Bodø/Glimt har hatt en elendig høst så langt. Faktisk en skremmende dårlig høst. På ti kamper har laget kun vunnet tre av dem, spilt to uavgjort og tapt hele fem av kampene. Det startet så bra i august med tre seire og kun et tap. Så kom september og storkampene på rekke og rad. Glimt vant ikke en eneste kamp i september og er dermed blitt involvert nedrykksstrid, som så mange ganger før. Hvis man gjør om resultatene Glimt har hatt i høst i til tall ser det slikt ut: 3-2-5. Ser ut som en dårlig gjennomtenkt formasjon som gir mye mål i mot, litt sånn som Glimt i høst.

Jeg skal innrømme at jeg frykter for nedrykk. Jeg er redd Glimt kan tape mot Brann for deretter å rykke ned og igjen måtte besøke klubber som Ranheim, Hødd, Mjøndalen. Det håper jeg er lenge til.

Jeg hatet å se Glimt spille i 1.divisjon og håper aldri jeg får se det igjen. Dessverre har de gjort det mye de siste årene, siden nedrykksåret 2005.

Nå gjelder det å knyte skolissene og skjønne at alvoret er her. Glimt har ikke råd til å tape poeng i sluttminuttene slik de har gjort de to siste kampene. De må slå Brann i morgen og klubben har allerede begynt å mobilsere seg for å skape en folkefest - så håper jeg Den Gule Horde og 1916 også har gjort dette. For folkefest blir det.

Over til morgendagens motstander - Brann. Brann fra Bergen har vært helt udugelig denne sesongen og ligger på 15.plass i Tippeligaen. Da sier det seg selv at man er jævla dårlig. Mannen som skulle gi glede ga heller skuffelse. Mannen som ga håp gir heller frykt. Rikard Norling er denne mannen.


Norling: Slik vi er vant til å se han.


Svensken tok heldigvis over Brann før sesongen og ser ut til å gjøre de til en 1.divisjonsklubb. Det er mange som da påstår at Brann er for gode å rykke ned - jeg vil si nei, det er de ikke. Det er faktisk litt gledelig å se Brann slite på bunnen av tabellen. En glede å se supporterne så frustrerte som de er, året etter at de presset Rune Skarsfjord ut av klubben.

Det blir svært spennende å følge kampen i morgen. Bodø/Glimt har ikke hatt den beste sesongen på hjemmebane denne sesongen, med like mye seire som tap (4). Fem uavgjort har det blitt på Aspmyra i år, men uavgjort på søndag er ikke godt nok. Her må det vinnes og det mot et Brann-lag som kun har tapt seks kamper på bortebane i år. Glimt har til motsetning hele ti tap. Det blir spennende å se om Glimt fortsetter med samme lag som mot Odd. Mest sannsynlig ikke: Trond Olsen er tilbake fra karantene og tar nok tilbake plassen fra Ulrik Berglann, selv om jeg håper det ikke skjer. Ellers er Chatto også tilbake, heldigvis. Glimt trenger virkelig nigerianeren på midtbanen, for sist kamp ble de virkelig overkjørt. Dette kan ikke skje igjen.

Så blir det spennende å se om Glimt har skjønt alvoret og kan sikre plassen sin i morgen.
Tabellen









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar