mandag 22. september 2014

Et forsvarsel?

Det er lørdag i Bodø, klokken har akkurat passert 15.30 og det er klart for fotballfest på Aspmyra Stadion. Publikum har som vanlig bestemt seg for å ikkje kjenne sin besøkelsestid for bare 2900 av de totalt 7400 plastsetene på stadion er besatt, evt. bestått. Bodø/Glimt, hele Nordlands stolthet skal nok en gang spille Tippeliga-fotball på Aspmyra. Finnes det noe deiligere? Motstanderen er ingen ringere enn fjorårets seriemester, Godset fra Drammen.

Før kampen snakker alle om Martin Ødegaard, denne pur unge driblefanten. Bodø NU oppfordrer til å reise på kamp utelukkende for å se Ødegaard, og twitterbrukere i hele landet ser ut til å stortrives når startoppstillingen til gjestene offentliggjøres og ungguttens navn står oppført. Selv er jeg, på dette tidspunktet, helt sikker på at Martin Ødegaard får møte sin overmann denne lørdagen. Hans overmann heter Vieux Sané. Kanskje var nettopp min skråsikkerhet grunnen til det som så skjedde.

Det tar altså ikke mer enn fire minutter før Vieux Sané må ta den lange veien i garderoben. Etter håpløst forsvarspill fra hjemmelaget får Godset avsluttet i feltet. Ballen passerer en sjanseløs Pavel Londak, men ballen finner ikke veien i nettmaskene. Det sørger nemlig en senegalesisk hånd for. Dagens "dommer" er selvfølgelig ikke i tvil og blåser momentant straffespark til gjestene, før han gir  stopperkjempen marsjordre. Om dette er en korrekt dommeravgjørelse skal jeg ikke legge meg borti. Sané protesterer ikke nevneverdig, men virker svært oppgitt. Det skjønner jeg godt. Jeg var det selv. Fire minutter ut i det som skulle bli en fotballfest er det hele over. Selv om Glimt kjempet med nebb og klør var det forgjeves. Strømsgodset med en mann mindre er en umulig oppgave.

Drammenserne scoret på straffesparket og så seg aldri tilbake. Fire ganger nettet de før det hele var over. Null fire. Kan noen huske sist Glimt tapte 4-0 på Aspmyra? Jeg sliter med det. Jeg husker vi tapte 5-0 mot Bryne på Aspmyra i 2010, men 4-0? Her må dere hjelpe meg.

På lørdag spiller Glimt mot Molde, denne gangen uten Sané. Foto: Glimt.no


Ja, selv med en mann mindre er
4-0 litt i overkant. Det er ikke godt nok. Chatto gjorde så godt han kunne i forsvar, men han skulle nok vært utvist i andre omgang han òg. Spørsmålet mitt er; er dette et forvarsel om hva som venter oss når Sané blir solgt? Det er ingen tvil om at Sané blir solgt. Den spilleren holder et så høyt nivå at ikke en gang nordlandshovedstaden kan holde på han. Hva skjer så? Etter sesongen sitter vi igjen med Thomas Braaten og Martin Pedersen, om sistnevnte blir kvitt skadene sine. Her må det forsterkninger inn om vi skal holde oss i Tippeligaen. Brede Moe har på ingen måte gjort seg bort i glimttrøya og jeg synes han virker som en spiller som absolutt har noe i laget å gjøre, men da må vi overtale han til å forlate RBK.

Jeg trenger ikke hjelpen deres lenger, jeg kom på at Glimt tapte 4-0 for nettopp Rosenborg sist vi var i Tippeligaen.

Hvorvidt vi må forsterke laget etter denne sesongen kommer jeg nok tilbake til i løpet av høsten og vinteren. Det kommer selvsagt an på hvem vi beholder etter denne sesongen. Vi supportere slipper heldigvis å bekymre oss så mye over det akkurat nå. Likevel bør det bekymre at forsvaret raknet så til de grader uten Sané på lørdag. Jeg er spent på hvordan det kommer til å gå til helgen, for Sané må stå over, og vi møter årets beste lag i Molde. Dessverre er jeg redd det blir slakt. Det er sjeldent jeg ikke har trua på Glimt, men jeg må ærlig innrømme at jeg har problemer med å se hvordan vi skal overliste moldenserne. Det eneste positive må være at vi heldigvis har 11 mann på banen igjen. I hvert fall til å begynne med.

Jeg tror lørdagen var en liten smakebit på hva som venter når Sané forsvinner, og et lite spark i rævva på ledelsen om at de må begynne å se etter forsterkninger, allerede nå.

Hva mener du?

Førr Evig!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar