torsdag 31. januar 2013

Supporterkultur

Den Gule Horde på cupfinalen mot Vard i 75!
Kilde: dengulehorde.no
Som vi alle vet, i alle fall Arne Scheie var det Bodø/Glimt-supporterne som tok det vi i dag ser på som moderne supporterkultur til Norge! Vi var de første som tok med oss tannbørstene på kamp og sang av full hals! Men hvorfor svikter vi?

Jeg har mange ganger stilt meg spørsmålet, og nå spør jeg dere! Hvorfor møter dere ikke på kamp? Jeg har fått mange argumenter slengt i trynet opp igjennom tiden, uten at noen av de har vært særlig gode!

Noen argumenter som har vært brukt har vært:

1. Det er for dyrt
2. Adeccoligaen
3. De møter for dårlig motstand
4. Glimt spiller kjedelig fotball

Jeg skjønner at mange opplever Aspmyra Stadion som en dyr stadion å komme inn på, men faktum er at dette faktisk er en av de billigste hjemmebanene i Adeccoligaen! Jeg var på Strømmen- Glimt både i fjor og for to år siden og betalte 200 kroner for å stå på plank i 90 minutter! DET er dyrt! Glimtkampene er dyre, det er det ingen tvil om, men det finnes muligheter for oss som gjerrigknarker, og det er sesongkort! Så vær så snill, skaff deg et sesongkort! Penger spart er penger tjent!

Når det gjelder det to neste argumentene for å holde seg hjemme en søndags ettermiddag er dette noe av det latterligste (mest latterlige?) jeg har hørt i hele mitt liv! Man går da faen ikke på fotballkamp for å se på bortelaget? (med mindre man bor i Tromsø) Er du Glimtsupporter kommer du på kamp uansett om det er Rosenborg eller Mo som stiller på motsatt banehalvdel. Selvfølgelig er det artigere å se på Tippeligamotstand, og jeg tror dere er enige med meg i at cupkampen mot Lillestrøm fra i fjor var et høydepunkt, men det var underholdende fordi Glimt var gode, ikke fordi LSK var der.. For det var de knapt!

Med de kloke ord kommer jeg inn på det siste argumentet for å holde senga på søndager. Glimt spiller kjedelig fotball, tidvis jeg helt enig. Glimt spiller rævvafotball, spesielt mot møkkalag, men jeg mener at om man er ekte fotballsupporter, støtter man laget sitt i tykt og tynt. Og det er UMULIG å støtte laget fra sofakroken!

Uansett, kan det hende Glimt blir bedre om befolkningen i Bodø kommer på kamp! At en by med nesten 50.000 innbyggere, ikke klarer å få flere enn 3000 mennesker på fotballkamp TO ganger i måneden er skandale, og ikke minst flaut. Kom dere på kamp, og start allerede på lørdag!

Nordlandshallen, lørdag klokken 14.15, Glimt-Mo! Vel møtt, og støtt laget til seier!

Hvorfor bør vi gå på kamp? Evt. hvorfor ikke?

1 kommentar: