søndag 5. juli 2015

- Det lønner seg å være kyniske

Klokken var ca. 21.50 forrige søndag. Jeg befant meg på Ullevaal Stadion sammen med herlig gjeng bortesupportere. Akkurat dette øyeblikket husker jeg ikke så mye fra. Jeg husker at Trond Olsen banket ballen forbi en utspilt og forvirret Vålerenga-keeper. Ullevaal stilnet. Jeg husker at nevnte Olsen løp mot oss i bortesvingen, feiret iherdig. Så er det svart. Trond sa selv til AN at øyeblikket der han sendte tre poeng til Bodø er groggy. Det er det det for meg òg. Noe husker jeg likevel fra kampen mot Vålerenga, noe jeg også håper spillerne husker når de i kveld entrer Aspmyra for å spille nok en TV-kamp. Mot storlaget fra Trondheim. Sjølvaste RBK.

(Innlegget fortsetter under bildet)

Målpoengkongen: Trond Olsen har allerede tangert fjorårets målpoeng.
FOTO: Audun Braastad, NTB scanpix. 
     

Defensiv forbedring
Det er ikke ofte de siste to sesongene jeg har blitt sittende igjen med en følelse av at de helgule blødde for drakta. At de ga absolutt ALT i alle dueller. Det gjorde jeg på søndag. Glimt har fått mye kritikk for å spille en kjedelig kamp. De forsvarer seg med at det er Vålerengas jobb å underholde på Ullevaal, de kommer kun for å kjempe om poengene. Jeg er så utrolig enig.

På søndag slapp Glimt inn ett mål. Bare én gang fòr ballen forbi Pavel Londak i Glimt-målet. Pavel Londak som for øvrig stod en meget god kamp. Vi feirer at Glimt bare slipper inn ett mål.

                           - Når Glimt slipper inn ett mål, så vinner de som oftest.
                                                                                                 Arild Berg, StudioGlimt

Etter 15 minutters spill på Ullevaal ba Glimt i Sørs tannbørsteholder oss om å applaudere. Glimt hadde nemlig spilt over 15 minutter uten baklengs, på bortebane. Vi applauderte velvillig. Glimt skal ha skryt og hyllest når de gjør noe bra, ikke bare kritikk når ting butter i mot. Riksmedia har ikke brydd seg fem flate øre om Glimts prestasjoner forrige søndag, bare Vålerenga har fått oppmerksomhet. Jeg kan leve med det. La oss holde på med vårt.

"Vårt" må nå bli å beholde plassen i Tippeligaen. Jeg har ikke gitt opp. Om Glimt spiller som de gjorde mot Vålerenga, beholder roen og blør for drakta, kommer vi til å vinne flere kamper i år. Kanskje til og med holde plassen.

Kynisme
Det er dritkjedelig å se på lag som legger seg bakpå, forsvarer inn poeng kamp etter kamp, men du verden så effektivt det er. Jeg driter i hvordan Glimt spiller fremover, nå må det viktigste være å ta tre poeng i alle kampene vi spiller. Vi SKAL spille Tippeligaen 2016. Dermed basta. Jeg gir litt "f" i om Glimt ligger bak på Aspmyra, uansett om vi møter Rosenborg eller Start. Vi skal vinne, vi må gjøre det på vår måte. Ikke sjarmér lenger, bare vinn de forbanna kampene.

Hvis glimttrenerne, Jan Halvor Halvorsen og Aasmund Bjørkan lærte noe som helst av kampen mot Vålerenga så må det være at det lønner seg å spille kynisk, det lønner seg å gi alt, det lønner seg å kjempe til fløyta går. Det må de fortsette med.

Rosenborg, bring it
Bodø/Glimt - Rosenborg. Aspmyra Stadion kl. 20.00. I nydelig bodøvær. Herregud, som jeg gleder meg. Jeg tror og håper på de samme gåsehudfølelsene vi hadde da klokken passerte 22.00 forrige søndag. Dette er et oppgjør med historisk sus. Det er ikke mange lag i Norge med de samme båndene som Glimt og RBK har. Vi i Bodø, hvertfall mange i Bodø elsker å hate Rosenborg. I Trondheim er Glimt et sjarmerende lag, som de gjerne ser i det gode selskap. Sånn er hvertfall mitt inntrykk. Jeg har ingenting i mot Rosenborg, og nå ønsker jeg velkommen til Nordland. Vi ska fan mæ klar det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar